Bruno Vanden Broecke in 'Missie'

Meer Afrika in Nederlandse theaters

4 februari 2013
Auteur: 
Jos Schuring

Steeds meer dringt het Zuiden door in de Nederlandse theaters. De kwaliteit van het gebodene loopt uiteen. Er zijn producenten die in Afrika op zoek gaan naar goed uitziende mensen die snel gedrild worden in een flitsend showconcept met titels als African Mama’s. Interessanter want authentieker is het Soweto Gospel Choir dat inmiddels ook al jaren lang de Nederlandse zalen frequenteert. Ook een feel good show, maar het enthousiasme van de performers is dan ook vaak onweerstaanbaar.

Maar er komt ook steeds meer toneel uit of over Afrika in de Nederlandse theaters. In 2009 maakte Peter de Graef bij het Zuidelijk Toneel de fraaie voorstelling De gebroeders Ouedraogo over de West-Afrikaanse vluchtelingenproblematiek. Brett Bailey uit Zuid-Afrika was al eens te gast op het Holland Festival en maakte met zijn MedEia vorig jaar een tournee langs zeven theaters. Het zijn maar enkele en dan ook nog zeer verschillende voorbeelden, maar Afrika rukt niettemin langzaam maar zeker op in de Nederlandse theaters. Recent is ook Duister hart naar het beroemde boek van Joseph Conrad door de prachtacteur Josse de Pauw diverse keren in Nederland opgevoerd.

Duister hart is een van de vier producties in een heuse Afrika-week van de Stadsschouwburg Amsterdam, die plaatsvindt van 7 t/m 12 februari onder de titel Het oude en het nieuwe Afrika. De voorstellingen gaan vooral over Congo en Kenia en worden bevolkt door prachtige acteurs, geregisseerd door toppers als Guy Cassiers. Het geheel is omlijst met een uitgebreid randprogramma. Onze tip is Missie. Die productie oogste jubelende recensies, werd geselecteerd in het Theaterfestival, maar is niettemin door de meeste Nederlandse theaterprogrammeurs over het hoofd gezien.

Missie is een voorstelling van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in regie van Raven Ruëll waarin een oude pater, gespeeld door Bruno Vanden Broecke, terugblikt op zijn leven als missionaris in Congo. Hij ging daar heen om vrouwen te helpen bij bevallingen, rolstoelen te maken voor kinderen en om lijken op te ruimen.  Dertig jaar later terug in België is hij verbaasd dat zijn broer opeens wil scheiden van zijn vrouw omdat die een jonger liefje heeft gevonden. Vanden Broecke staat op een kaal toneel met slechts een katheder. Hij imponeert met prachtig spel en een fantastische tekst van David Van Reybrouck die dit schreef voordat hij beroemd met Congo. Missie is confronterend, niet moraliserend en laat de toeschouwer verpletterd achter. Gaan!

Missie op maandag 11 februari in Stadsschouwburg Amsterdam

Trefwoorden: 
22 april 2015

De afgelopen maanden zijn in Bangladesh twee bloggers vermoord door extremisten, min of meer onder het oog van de politie. Tegelijkertijd werd een blogger aangeklaagd omdat hij “de gevoelens van de natie” zou hebben gekwetst  en staat morgen, 23 april, een groep activisten voor de rechter die deze journalist ondersteunt.  Wat is er aan de hand in een land dat in naam nog steeds democratisch en seculier is?

Delwar Hussain schreef voor OpenDemocracy een heldere analyse over de onmogelijke positie van onafhankelijke journalisten en intellectuelen, between a rock and a hard place, dat we hieronder reproduceren, met daaraan toegevoegd een overzicht van relevante artikelen.

Lees ook het artikel van Shahidul Alam over de moord op blogger Avijit Roj: Tolerating Death in a culture of intolerance.

25 november 2013

A Syrious Mission, het vervolg 

De laatste week van november was componist Merlijn Twaalfhoven in Jordanië. Hier werkte hij aan een muziekproject met Syrische vluchtelingen. In april publiceerden we zijn dagboek dat verslag deed van de eerste reis richting de Syrische grens. Nu is er een vervolg, waarin hij ons opnieuw meeneemt in de uitdagingen die hij tegenkomt.

19 november 2013

In het kader van het Dancing on the Edge festival was de Tunesische theatergroep El Hamra in Nederland. Zij brachten een zeer pakkend theaterstuk waarin de acteurs zich vastgeketend op bureaustoelen verplaatsen over het toneel. Vlijmscherpe dialogen, in het Arabisch met Engels en Franse boventiteling, gecombineerd met uitstekend toneelspel.