Geheime gedichten van Afghaanse vrouwen

4 mei 2012

Voor vrouwen in Afghanistan kan het schrijven van poëzie levensgevaarlijk zijn. Jonge vrouwen op het platteland worden streng gecontroleerd door de mannen in hun familie. Liefdespoëzie wordt gezien als het bewijs van een verboden liefde. Daarom belt Meena stiekem haar gedichten door naar Mirman Baheer, een literaire vrouwenvereniging in Kaboel. Over Meena en ander Afhaanse dichteressen publiceerde Eliza Griswold een prachtig artikel in de New York Times: Why Afghan Women Risk Death to Write Poetry.

Op de bijeenkomsten van Mirman Baheer delen de vrouwen landai, tweeregelige volkspoëzie in het Pasjtoe. Landai gaan over liefde, verdriet, het huwelijk, maar ook over oorlog en onafhankelijkheid. Omdat het een collectieve vorm van poëzie is - er is niet één auteur - zijn landai veilig voor vrouwen.  Landai horen bij vrouwen, volgens Safia Siddiqi, een bekende dichteres. “Poëzie is de vrouwenbeweging van binnenuit,” zegt zij.

Wanneer de vrouwen elkaars gedichten bespreken, letten ze ook op de voordracht. Volgens Saheera Sharif, oprichter van Mirman Baheer, is het voor jonge vrouwen belangrijk om met zelfvertrouwen te leren spreken. “Literatuur,” zegt Sharif, “is effectiever in de strijd voor vrouwenrechten dan schreeuwen op een politieke bijeenkomst.” 

Lees over Meena, Zarmina, Ogai, en andere dichteressen:
Een wat ouder artikel over Safia Siddiqi en Pasjtoe poëzie:
22 april 2015

De afgelopen maanden zijn in Bangladesh twee bloggers vermoord door extremisten, min of meer onder het oog van de politie. Tegelijkertijd werd een blogger aangeklaagd omdat hij “de gevoelens van de natie” zou hebben gekwetst  en staat morgen, 23 april, een groep activisten voor de rechter die deze journalist ondersteunt.  Wat is er aan de hand in een land dat in naam nog steeds democratisch en seculier is?

Delwar Hussain schreef voor OpenDemocracy een heldere analyse over de onmogelijke positie van onafhankelijke journalisten en intellectuelen, between a rock and a hard place, dat we hieronder reproduceren, met daaraan toegevoegd een overzicht van relevante artikelen.

Lees ook het artikel van Shahidul Alam over de moord op blogger Avijit Roj: Tolerating Death in a culture of intolerance.

25 november 2013

A Syrious Mission, het vervolg 

De laatste week van november was componist Merlijn Twaalfhoven in Jordanië. Hier werkte hij aan een muziekproject met Syrische vluchtelingen. In april publiceerden we zijn dagboek dat verslag deed van de eerste reis richting de Syrische grens. Nu is er een vervolg, waarin hij ons opnieuw meeneemt in de uitdagingen die hij tegenkomt.

19 november 2013

In het kader van het Dancing on the Edge festival was de Tunesische theatergroep El Hamra in Nederland. Zij brachten een zeer pakkend theaterstuk waarin de acteurs zich vastgeketend op bureaustoelen verplaatsen over het toneel. Vlijmscherpe dialogen, in het Arabisch met Engels en Franse boventiteling, gecombineerd met uitstekend toneelspel.