Rabih Mroué - The inhabitants of images

Rabih Mroué en de fotobewoners

18 april 2012
Auteur: 
Marieke van der Velden

Rabih Mroué (1967, Beiroet), is acteur, regisseur, toneelschrijver, muzikant en beeldend kunstenaar uit Libanon. In 2011 ontving hij een Prins Claus Prijs en onlangs verscheen Rabih Mroué: A BAK Critical Reader in Artists’ Practice, een uitgebreide publicatie waarin zijn werk wordt geanalyseerd. Om dit te vieren was de kunstenaar in Amsterdam. In Smart Project Space was daar op 17 april zijn lezing/performance The inhabitants of images te zien.

The inhabitants of images gaat over posters zoals je ze tegenkomt in de straten van Beiroet. Rabih Mroué, gezeten achter zijn laptop, laat ze zien op een groot scherm achter zich en stelt zichzelf vragen over hun betekenis. Dat klinkt zwaar en academisch, maar is, verrassend genoeg, zowel schokkend als grappig.

Startpunt is een poster waarop de ex-president van Egypte Gamal Abdel Nasser (1918-1970) te zien is samen met Rafik Hariri, zakenman en ex-premier van Libanon (1944-2005). Deze mensen hebben elkaar in werkelijkheid nooit ontmoet. De foto moet dus wel genomen zijn na hun dood, concludeert Mroué. In zijn verhaal zijn bewoners van foto’s letterlijk bewoners: doden, die van de ene poster naar de andere wandelen, om bij elkaar op bezoek te gaan.

Een andere serie posters toont martelaren van de Hezbollah. Bij nadere beschouwing hebben ze allemaal hetzelfde lichaam, zonderling genoeg gekleed in een westers militair uniform. Ze zijn postuum onthoofd met Photoshop. Hun foto’s hangen hoog boven een brede boulevard en zijn alleen vanuit een voorbijrijdende auto te bekijken, waardoor de opeenvolgende gezichten alle individuele trekken verliezen. Zo krijgen de mannen één gezicht, zegt Mroué, of géén gezicht: het gezicht van God.

22 april 2015

De afgelopen maanden zijn in Bangladesh twee bloggers vermoord door extremisten, min of meer onder het oog van de politie. Tegelijkertijd werd een blogger aangeklaagd omdat hij “de gevoelens van de natie” zou hebben gekwetst  en staat morgen, 23 april, een groep activisten voor de rechter die deze journalist ondersteunt.  Wat is er aan de hand in een land dat in naam nog steeds democratisch en seculier is?

Delwar Hussain schreef voor OpenDemocracy een heldere analyse over de onmogelijke positie van onafhankelijke journalisten en intellectuelen, between a rock and a hard place, dat we hieronder reproduceren, met daaraan toegevoegd een overzicht van relevante artikelen.

Lees ook het artikel van Shahidul Alam over de moord op blogger Avijit Roj: Tolerating Death in a culture of intolerance.

25 november 2013

A Syrious Mission, het vervolg 

De laatste week van november was componist Merlijn Twaalfhoven in Jordanië. Hier werkte hij aan een muziekproject met Syrische vluchtelingen. In april publiceerden we zijn dagboek dat verslag deed van de eerste reis richting de Syrische grens. Nu is er een vervolg, waarin hij ons opnieuw meeneemt in de uitdagingen die hij tegenkomt.

19 november 2013

In het kader van het Dancing on the Edge festival was de Tunesische theatergroep El Hamra in Nederland. Zij brachten een zeer pakkend theaterstuk waarin de acteurs zich vastgeketend op bureaustoelen verplaatsen over het toneel. Vlijmscherpe dialogen, in het Arabisch met Engels en Franse boventiteling, gecombineerd met uitstekend toneelspel.