'Contemporary African Art since 1980' van Okwui Enwezor en Chika Okeke-Agulu

Waar is Afrika in de beeldende kunst?

4 maart 2012

Afrikaanse kunstenaars die in het Westen wonen krijgen meer aandacht dan hun collega's die in Afrika wonen. Bij elke tentoonstelling komen dezelfde namen terug. Een slechte zaak, vindt de Ghanese kunstenaar en schrijver Rikki Wemega-Kwawu. In zijn essay Een politiek van uitsluiting levert hij forse kritiek op de uit Nigeria afkomstige curator Okwui Enwezor. Okwui Enwezor wordt binnen de (Westerse) kunstwereld vaak gezien als de vertegenwoordiger van Afrikaanse kunst en kunstenaars en heeft zeer veel invloed op onze definitie van hedendaagse Afrikaanse kunst. 

Wemega-Kwawu verwijt Enwezor 'lui curatorschap'. "Het is geen kunst om steeds dezelfde namen te recyclen. Deze kunstenaars wonen in het Westen, ze zijn zichtbaar en bereikbaar. De hedendaagse Afrikaanse kunst zit vol dynamische en complexe ontwikkelingen en het valt niet mee die bij te houden."

Afrikaanse kunstenaars uit Afrika worden zo buiten beeld gehouden, zegt Wemega-Kwawu, en verdienen een schijntje. Ook bevordert het door Enwezor geschetste beeld de braindrain naar het Westen. Met zijn verwerping van alles wat traditioneel Afrikaans is, heeft Enwezor zich neergelegd bij de dominantie van het Westen.

Lees het volledige essay in de SMBA Nieuwsbrief (pdf):
Of (in het Engels) op AfricanColours.com:
Trefwoorden: 
22 april 2015

De afgelopen maanden zijn in Bangladesh twee bloggers vermoord door extremisten, min of meer onder het oog van de politie. Tegelijkertijd werd een blogger aangeklaagd omdat hij “de gevoelens van de natie” zou hebben gekwetst  en staat morgen, 23 april, een groep activisten voor de rechter die deze journalist ondersteunt.  Wat is er aan de hand in een land dat in naam nog steeds democratisch en seculier is?

Delwar Hussain schreef voor OpenDemocracy een heldere analyse over de onmogelijke positie van onafhankelijke journalisten en intellectuelen, between a rock and a hard place, dat we hieronder reproduceren, met daaraan toegevoegd een overzicht van relevante artikelen.

Lees ook het artikel van Shahidul Alam over de moord op blogger Avijit Roj: Tolerating Death in a culture of intolerance.

25 november 2013

A Syrious Mission, het vervolg 

De laatste week van november was componist Merlijn Twaalfhoven in Jordanië. Hier werkte hij aan een muziekproject met Syrische vluchtelingen. In april publiceerden we zijn dagboek dat verslag deed van de eerste reis richting de Syrische grens. Nu is er een vervolg, waarin hij ons opnieuw meeneemt in de uitdagingen die hij tegenkomt.

19 november 2013

In het kader van het Dancing on the Edge festival was de Tunesische theatergroep El Hamra in Nederland. Zij brachten een zeer pakkend theaterstuk waarin de acteurs zich vastgeketend op bureaustoelen verplaatsen over het toneel. Vlijmscherpe dialogen, in het Arabisch met Engels en Franse boventiteling, gecombineerd met uitstekend toneelspel.