Afrika

19 november 2013

In het kader van het Dancing on the Edge festival was de Tunesische theatergroep El Hamra in Nederland. Zij brachten een zeer pakkend theaterstuk waarin de acteurs zich vastgeketend op bureaustoelen verplaatsen over het toneel. Vlijmscherpe dialogen, in het Arabisch met Engels en Franse boventiteling, gecombineerd met uitstekend toneelspel.

4 februari 2013

Steeds meer dringt het Zuiden door in de Nederlandse theaters. De kwaliteit van het gebodene loopt uiteen. Er zijn producenten die in Afrika op zoek gaan naar goed uitziende mensen die snel gedrild worden in een flitsend showconcept met titels als African Mama’s. Interessanter want authentieker is het Soweto Gospel Choir dat inmiddels ook al jaren lang de Nederlandse zalen frequenteert. Ook een feel good show, maar het enthousiasme van de performers is dan ook vaak onweerstaanbaar.

19 november 2012

Sweet Dreams is een documentaire over Ingoma Nshya, de eerste en enige vrouwelijke drumgroep van Rwanda. Op 19 november treedt Ingoma Nshya op in Nederland, voorafgaand aan de IDFA première van Sweet Dreams.

16 oktober 2012

Begin deze maand verscheen Behind the Scenes, het eerste boek over cultureel ondernemerschap en theaterorganisaties in ontwikkelingslanden. Cultural entrepeneurship is in dit boek geen vage, hippe term, maar het onderwerp van onderzoek. Hoe werken culturele organisaties in ontwikkelingslanden, en hoe verschilt de culturele context van land tot land? Volgens Theatre embassy, initiator van het onderzoek, moet cultureel ondernemerschap meer in de schijnwerpers komen te staan, als bron van inspiratie voor anderen.

26 september 2012

De pilotaflevering van The Samaritans ziet er nog wat houterig uit, maar het idee is goed: een comedyserie over ontwikkelingswerk. Hus Kurji en Salim Keshavjee, twee jonge filmmakers uit Kenia, zijn de bedenkers van de serie. The Samaritans speelt zich af op het kantoor van Aid for Aid (briljante naam!), een ontwikkelingsorganisatie in Nairobi. Wat Aid for Aid precies doet, weet eigenlijk helemaal niemand.

20 september 2012

Het tijdschrift Feminist Africa bestaat 10 jaar en viert dat met een nummer over film. Filmmakers, critici en wetenschappers geven hun visie op vrouwen in Afrikaanse film: van de representatie van vrouwen in Afrikaanse film, tot de opkomst van vrouwelijke Afrikaanse filmmakers. Het (Engelstalige) blad staat in zijn geheel online, het is te downloaden als pdf.

11 augustus 2012

De Zuid-Afrikaanse fotografe Zanele Muholi noemt zichzelf een ‘beeldend activist’. Nieuwe foto’s uit haar lopende serie Faces and Phases zijn te zien op de documenta in Kassel. Het zijn portretfoto’s, vriendelijk en intiem. En toch zijn ze radicaal.

5 juli 2012

Met een scherp en humoristisch verhaal over  een Nigeriaanse soldaat in Birma tijdens de Tweede Wereldoorlog, heeft de Nigeriaanse schrijver Rotimi Babatunde de Caine Prize for African Writing gewonnen. Hij krijgt de literatuurprijs voor zijn korte verhaal Bombay's Republic, maakte de Britse organisatie dinsdag bekend.

20 juni 2012

Dagelijks wordt Algerije getrakteerd op de cartoons van Dilem (Ali Dilem, Algerije, 1967). Ze worden gepubliceerd in de Franstalige krant Liberté, een krant in handen van Cevital, het grootste private bedrijf in Algerije. De geschreven pers in Algerije is relatief vrij en dat merk je ook aan deze cartoons. De verschillende kranten vertegenwoordigen verschillende (machts)belangen in het land. Liberté kun je linken aan privaat ondernemerschap, maar ook aan de oostelijke streek Kabilië.

22 mei 2012

In Zuid-Afrika is een verhitte discussie gaande over een schilderij van Brett Murray, waarop president Jacob Zuma is afgebeeld met zijn geslachtsdeel uit z’n broek. Regeringspartij ANC vindt het beledigend en smakeloos. Advocaten van het ANC eisen dat het schilderij verwijderd wordt door de galerie die het werk tentoonstelt, Galerie Goodman. De galerie weigert dit.

10 mei 2012

Haar vader was politiek activist in Sierra Leone, haar moeder een echte Schotse. Aminatta Forna (Glasgow, 1964) is een internationaal bekroonde auteur en in haar vrije tijd ontwikkelingswerker in het dorp van haar familie in Sierra Leone. Maar verwacht van Aminatta Forna geen uitgebreide analyses van het armoedeprobleem. Ze was even in Nederland bij het verschijnen van Fantoomliefde, de 574 pagina’s tellende vertaling van haar bekroonde roman The memory of love. "Met m'n Afrikaanse vrienden daar praat ik over showbizz en modeontwerpers.

8 mei 2012

In Khartoem, Soedan, is een bijzonder theaterproject gerealiseerd. Vijfentwintig jonge Soedanese kunstenaars werkten samen met Theatre Embassy en PIPS:lab uit Nederland aan Crossroads/Tagato. Crossroads ging op 31 maart in première aan de oevers van de Nijl, tijdens het 12e Albugaa International Theatre Festival.

23 april 2012

Welk beeld hebben wij in Nederland van Afrika en waar is dat beeld op gebaseerd? Klopt het beeld van Afrika dat wij krijgen via de Nederlandse media? Over deze vragen werd een debatavond georganiseerd door ZAM Magazine en het Forum for African Investigative Reporters (FAIR) in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

5 april 2012

Zanger Youssou N'Dour is benoemd tot minister van Cultuur en Toerisme in zijn geboorteland Senegal. Aanvankelijk wilde hij zelf president worden, maar hij mocht niet meedoen aan de verkiezingen omdat hij te weinig geldige handtekeningen zou hebben verzameld. N'Dour schaarde zich vervolgens achter Macky Sall, de nu de nieuwe president van Senegal is geworden.

23 maart 2012

Lente, lekker weer en vrijdagmiddag: tijd voor muziek! Luister naar een improvisatie met zang van Sam Lee (Londen), Omar Ihsas (Darfur), Dr Manal Eldin (Khartoem), met Saul Einsenberg op de tank drum. De zangers zingen in verschillende talen op dezelfde melodie.

22 maart 2012

De hedendaagse Afrikaanse kunst die wij te zien krijgen, komt niet uit Afrika, maar is gemaakt door Afrikaanse kunstenaars die in het Westen wonen. Is dat een probleem of niet?

15 maart 2012

Lilian Nabulime (Kampala, 1963) uit Oeganda maakt monumentale beelden van hout en metaal, maar ook kleine beeldjes van ongebruikelijke materialen als zeep. Met het gebruik van materiaal dat je tegenkomt in het dagelijks leven – een stuk zeep, een lepel, een mand - wil ze vrouwen aanmoedigen te praten over HIV/Aids. Een mand kun je gebruiken als metafoor, een omgekeerde mand kan seksuele onthouding aangeven.

4 maart 2012

Afrikaanse kunstenaars die in het Westen wonen krijgen meer aandacht dan hun collega's die in Afrika wonen. Bij elke tentoonstelling komen dezelfde namen terug. Een slechte zaak, vindt de Ghanese kunstenaar en schrijver Rikki Wemega-Kwawu. In zijn essay Een politiek van uitsluiting levert hij forse kritiek op de uit Nigeria afkomstige curator Okwui Enwezor. Okwui Enwezor wordt binnen de (Westerse) kunstwereld vaak gezien als de vertegenwoordiger van Afrikaanse kunst en kunstenaars en heeft zeer veel invloed op onze definitie van hedendaagse Afrikaanse kunst. 

Abonneer op RSS - Afrika