Achter de schermen van cultuurorganisaties

16 oktober 2012
Auteur: 
Marieke van der Velden

Begin deze maand verscheen Behind the Scenes, het eerste boek over cultureel ondernemerschap en theaterorganisaties in ontwikkelingslanden. Cultural entrepeneurship is in dit boek geen vage, hippe term, maar het onderwerp van onderzoek. Hoe werken culturele organisaties in ontwikkelingslanden, en hoe verschilt de culturele context van land tot land? Volgens Theatre embassy, initiator van het onderzoek, moet cultureel ondernemerschap meer in de schijnwerpers komen te staan, als bron van inspiratie voor anderen.

Theatre embassy is een Nederlandse culturele ontwikkelingsorganisatie, die al tien jaar over de hele wereld kunst- en cultuurprojecten opzet. Dit vanuit de overtuiging dat kunstenaars de stuwende kracht kunnen zijn achter duurzame ontwikkeling.

Theatre embassy schreef dit boek over en met drie van hun partner- organisaties: K-Mu Théâtre uit DR Congo, Arte Acción uit Honduras en Kelola uit Indonesië. Het boek beschrijft hoe die organisaties intern in elkaar zitten, waar hun inkomsten vandaan komen en hoe hun netwerk in elkaar zit. Ook is er gekeken naar de context: is er bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting en hoe zit het met het auteursrecht? Het onderzoek is gebaseerd op interviews, literatuur en op input van de partners zelf.

Behind the Scenes is een lezenswaardig boekje, zowel interessant voor ontwikkelingsorganisaties in het Westen als voor culturele organisaties in ontwikkelingslanden. Maar ook de creatieve sector in het Westen kan er iets van opsteken. Bijvoorbeeld van de discussie over het management van een culturele organisatie: moet je dat overlaten aan een kunstenaar met visie, of heb je meer aan een efficiënte manager?

Een ding dat de organisaties gemeen hebben, is gebrek aan geld. Dat geldt ook voor Theatre embassy zelf, dat wegens structureel gebrek aan inkomsten in augustus dit jaar de bestaande organisatie moest ontmantelen. Zodat de organisatie nu tegen hetzelfde aanloopt als K-Mu, Arte Acción en Kelola: gebrek aan tijd en capaciteit. Hopelijk zorgt Behind the Scenes dat de opgebouwde kennis en ervaring wordt toegepast door andere organisaties.

22 april 2015

De afgelopen maanden zijn in Bangladesh twee bloggers vermoord door extremisten, min of meer onder het oog van de politie. Tegelijkertijd werd een blogger aangeklaagd omdat hij “de gevoelens van de natie” zou hebben gekwetst  en staat morgen, 23 april, een groep activisten voor de rechter die deze journalist ondersteunt.  Wat is er aan de hand in een land dat in naam nog steeds democratisch en seculier is?

Delwar Hussain schreef voor OpenDemocracy een heldere analyse over de onmogelijke positie van onafhankelijke journalisten en intellectuelen, between a rock and a hard place, dat we hieronder reproduceren, met daaraan toegevoegd een overzicht van relevante artikelen.

Lees ook het artikel van Shahidul Alam over de moord op blogger Avijit Roj: Tolerating Death in a culture of intolerance.

25 november 2013

A Syrious Mission, het vervolg 

De laatste week van november was componist Merlijn Twaalfhoven in Jordanië. Hier werkte hij aan een muziekproject met Syrische vluchtelingen. In april publiceerden we zijn dagboek dat verslag deed van de eerste reis richting de Syrische grens. Nu is er een vervolg, waarin hij ons opnieuw meeneemt in de uitdagingen die hij tegenkomt.

19 november 2013

In het kader van het Dancing on the Edge festival was de Tunesische theatergroep El Hamra in Nederland. Zij brachten een zeer pakkend theaterstuk waarin de acteurs zich vastgeketend op bureaustoelen verplaatsen over het toneel. Vlijmscherpe dialogen, in het Arabisch met Engels en Franse boventiteling, gecombineerd met uitstekend toneelspel.